4.8 0

رنگ ها و اثر آن برروی ما، روانشناسی رنگ برای انتخاب بهترین ترکیب رنگی

  23 دی 1402     -      تاریخ انتشار:  29 بهمن 1401
رنگ ها و اثر آن برروی ما، روانشناسی رنگ برای انتخاب بهترین ترکیب رنگی

نقاشی ساختمان میتواند اثر مهمی رو برروی ساکنین یک خانه و ساختمان بذاره. دیوارهای کثیف و نامرتب باعث میشه که دکوراسیون هرچقدر هم زیبا باشه، بازهم به چشم نیاد و میتونیم بگیم مهمترین بخش دکوراسیون که اصلاً به اون توجه نمیشه، رنگ و نقاشی دیوار ها و ساختمان هست.

در این مقاله میخواهیم در مورد رنگ ها و آثارشون برروی روح و روان ما صحبت کنیم و ببینیم چه رنگ هایی در کنار هم ایجاد ترکیب مناسبی میکنند.

ما معمولاً برای رنگ آمیزی دیوار های خانه، از رنگ هایی مثل سفید، کرم و مشابه این رنگ ها استفاده میکنیم. علت این مسأله برمیگرده به این که این رنگ ها کمتر تکراری میشن و ما رو دلزده میکنن!

اما شاید بخواهیم که کمی تنوع رو در اطرافمون تجربه کنیم. تنوعی که هیجان رو برای ما به ارمغان بیاره و بتونیم ازش لذت ببریم. برای ایجاد تنوع، بهترین کار تغییر رنگ دیوار های خانه ست. کاری که نیاز به ظرافت و تحقیق زیادی داره. چون انتخاب و استفاده از رنگی خاص، باید بر اساس تحقیق باشه و باید این رنگ انتخابی، با فضا هماهنگ باشه و همچنین آثار خوبی بر روان ما بذاره!

بعد از این مقدمه ی طولانی، بریم سراغ بررسی تک تک رنگ ها و ببینیم چه ارزش ها و مفاهیم روانی برای ما به ارمغان میارن. چرخه رنگ

رنگ زرد

زرد تراکمی از رنگ سفید است. از میان ته رنگ ها، رنگ زرد روشن ترین اون هاست و وقتی که با رنگ های خاکستری، سیاه و بنفش ترکیب میشه، خصوصیات خودش رو از دست میده. رنگ قرمز نقطه ی ختم رنگ زرد بوده و دیگر اثری از زرد در اون وجود نداره. بین رنگ زرد و قرمز، رنگ نارنجی وجود دارد و ترکیبی از این دو رنگ است. رنگ نارنجی رنگی بسیار گرم بوده و بعد از زرد، روشن ترین رنگ دایره رنگیست.

به طور کلی رنگ زرد نشان دهنده روشنایی و نور است. از رنگ زرد که کم رنگ هست، مثل زرد لیمویی، برای نقاشی دیوار ها استفاده میشه. رنگ طلایی نیز رنگ زردی با درخششی ملایم است. این رنگ به عنوان سمبل پادشاهی و سلطنت، آخرت، شگفتی و نور استفاده شده است. البته از این رنگ کمتر در رنگ آمیزی دیوار ها و نمای داخلی خانه های امروز استفاده میشه!  

نمای داخلی زرد رنگ

نور نماد تحقق واقعیتی است که قبلاً پنهان بوده است. وقتی بیان میشه که فلانی روشن است، یعنی هوش و آگاهی خوبی دارد. رنگ زرد روشن ترین رنگ هاست و از نظر سمبلیک با فهم و دانایی ارتباط دارد.

ایجاد کنتراست توسط رنگ زرد در کنار رنگ های تیره، حالت وجد و نشاط رو به بیننده القا می کند. اما وقتی برروی زمینه سفید قرار میگیره، نشان از خاموشی است. رنگ زرد برروی زمینه ی صورتی یا ارغوانی روشن، به سبزی متمایل می شود و قدرت خودنمایی و درخشش اون ملایم می شود. هرگاه رنگ زرد برروی زمینه ای نارنجی قرار بگیرد، نارنجی رو روشن تر و خالص تر نشون میده.

قرارگیری رنگ زرد و نارنجی در کنار هم، نشان دهنده ی طلوع خورشید است. وقتی رنگ زرد برروی زمینه سبز قرار گیرد، درخشش بیشتری در بین رنگ های هم خانواده دارد زیرا سبز خودش ترکیبی از زرد و آبی است.

اتاق زرد و سفید

رنگ زرد برروی رنگ آبی متوسط می درخشد و دارای اثری غریب و دافع است. آبی تحمل درخشش رنگ  زرد را ندارد. رنگ زرد برروی رنگ قرمز ایجاد ترکیبی پر سر و صدا، بشاش و دارای زرق و برق می کند و نشان دهنده ی شکوه است.

رنگ قرمز

قرمز یکی از دوارده رنگ دایره ی رنگیست که به شدت می درخشد و بسیار انعطاف پذیر بوده و به حالات مختلف در می آید. رنگ قرمز را به راحتی می توان با آبی یا زرد ترکیب کرد. رنگ قرمز سمبل حیات و زندگی است و عامل مهمی در سازندگی و تشدید رویش گیاهان گیاهان بوده و بیان کننده هیجان و شورش می باشد. رنگ قرمز علامت جهان متلاطم، جنگ و نشانی تثبیت شده از مبارزه و انقلاب و شورش است.

این رنگ هرچقدر برای انقلاب ها مناسب است، برای محل هایی که نیاز به آرامش دارد نظیر اتاق خواب و داخل خانه، نامناسب است! چرا؟ چون این محل ها برای آرامش هستند و رنگ قرمز زیاد آرامش دهنده نیست. البته با این وجود در خانه های لاکچری یا خانه های خاص استفاده میشه و مشکلی هم نداره! میتونیم بگیم این مسأله خیلی به سلیقه شما برمیگرده.

مطلب پیشنهادی:اجرای این نکات در دکوراسیون خونه های زیر 40 متر برای سال 2024 خیلی ترند شده + قیمت تمام شده

اتاق قرمز

قرمز نارنجی، تابشی پرشور از عشق و قرمز ارغوانی بر عشق روحانی دلالت می کنه. در رنگ ارغوانی قدرت روحانی و دنیوی باهم متحدند. رنگ قرمز در روی رنگ لیمویی تاریک تر به نظر میاد و قدرتش ملایم می شه. این نفوذ قدرت زرد است که قرمز رو به این صورت در می آورد.

قرمز برروی زمینه ی سبز آبی جلوه و درخشندگی بسیاری پیدا می کنه. رنگ قرمز برروی ارغوانی تیره، دارای اثری آرام و خاموشه و حرارت اون تسکین پیدا می کنه. قرمز برروی زمینه بنفش کمتر خودش رو نشون می ده و برروی زمینه نارنجی به نظر سوخته و تاریک میاد. قرمز برروی سیاه ایجاد تضاد می کنه و به سمت قرمز نارنجی متمایل میشه.

نمای داخلی قرمز سفید

رنگ آبی

رنگ آبی خالص رنگی است که نه نشانی از زرد داره و نه اثری از قرمز بر اون دیده می شه. آبی رو به سردی و قرمز رو به گرمی میره. افرادی که به رنگ آبی علاقمند هستند، دارای اعصابی قوی و محکم می باشند. آبی رنگی پرقدرت در طبیعت است که در فصل سرد سال، نمود و بروز بیشتری دارد. در طبیعت رنگ آبی از روشن ترین آبی تا تیره ترین آن وجود دارد. آبی همچنین در دکوراسیون داخلی و رنگ های دیوار ها و نمای داخل خانه هم کاربرد زیادی داره و به خصوص طیف کم رنگ تر آبی، به دلیل ایجاد آرامش در محیط و افراد، در دکوراسیون زیاد بکار می ره. آبی در فکر و روح ما داخل می شه و با روان ما پیوند می خوره و در اون نفوذ می کنه. آبی اشاره به روح داشته و معنی ایمان می ده.

دکوراسون داخلی آبی برای مردم چین، رنگ آبی سمبل جاوید است. آبی تیره معنی وهم و بیم و ترس و غم رو القا می کنه. وقتی رنگ آبی روی زمینه ای زرد رنگ میاد، تاریک تر به نظر رسیده و اگر درجه تاریکی آبی رو کم کنیم، رنگ زرد متراکم تر و پرمایه تر نشون داده میشه.

آبی در زمینه سیاه، می درخشه و روشن تر به نظر میاد. آبی در زمینه تیره، رنگی پرقدرت و خالص است. آبی در زمینه بنفش تیره، تاریک تر به نظر می رسه و هرچه بنفش تیره تر بشه و به سیاه نزدیک شود، آبی درخشندگی خودش رو باز می یابد.

آبی در روی قرمز نارنجی، تیرگی خودش رو حفظ میکنه. قرارگرفتن قهوه ای در کنار آبی، باعث زنده شدن این رنگ میشه. رنگ آبی در کنار رنگ سبز، متمایل به قرمز می شه. زمینه ی سبز برای رنگ آبی موجب تغییر حالت آبی به رنگی زنده و فعال میشه. رنگ آبی دارای کاراکتر آرامش و سکون و سکوته. همچنین القا کننده حس روحانی و مذهبی و عرفانیه.

رنگ اتاق خواب

رنگ سبز

رنگ سبز، حد وسط رنگ های آبی و زرد قرارداره و از ترکیب این دو رنگ ساخته میشه. ترکیب دو رنگ سبز و آبی با نسبت های متفاوت، ایجاد رنگ های سبز مختلفی میکنه.  رنگ سبز، رنگ دنیای سبزیجات است. این رنگ نشان دهنده آرامش و امیدواریست و آمیزشی از دانش و ایمان است. رنگ سبز ملایم مثل رنگ مغز پسته ای برای رنگ آمیزی دیوار های داخل خانه بکار میره و در ترکیب با سفید، نمای زیبایی رو ایجاد میکنه.

وقتی رنگ سبز متمایل به زرد می شه، احساس جوانی و نیروی بهاری رو به وجود آورده و احساس لذت رو تداعی میکنه و هرچه میزان زردی اون رو به نارنجی بره، این موارد و خاصیت ها شدت پیدا میکنه. رنگ سبز با خاکستری، رو به تیرگی میره. در صورتی که رنگ سبز به رنگ آبی متمایل شود، حالت روحانیت اون افزون میشه. رنگ سبز آبی، سرد ترین رنگ های دایره رنگی و در مقابل اون رنگ قرمز نارنجی بیشترین گرما رو دارد.

کابینت رنگ سبز کمرنگ

رنگ نارنجی

نارنجی مرکب از زرد و قرمز است. این رنگ حد واسط رنگ های قرمز و زرد بوده و تابندگی بسیار زیادی داره. این رنگ درخششی در حد خورشید داره و دارای حد اعلای گرماست.  هنگامی که رنگ نارنجی با سیاه ترکیب بشه، به سمت تیرگی رفته و قهوه ای میشه. ترکیب رنگ سفید با نارنجی نیز باعث کاهش درخشش اون می شه.

اگر رنگ قهوه ای به دست آمده از ترکیب نارنجی و سیاه رو با سفید مخلوط کنیم، رنگ بژ کرمی به وجود میاد. این رنگ در رنگ آمیزی فضاهای داخلی بناها و دکوراسیون داخلی بسیار پرکاربرده و رنگی گرم و تابان می باشد.

دیوار نارنجی

رنگ بنفش

رنگ بنفش ترکیبی از رنگ های آبی و قرمز است. بنفش رنگ مقابل زرد در دایره ی رنگ است و با اون تضاد شدیدی داره. زرد نمادی از هوش و دانش بوده و بنفش نمادی از بی خبری، بی اختیاری، ظلم و دشواریست. بنفش احساسات رو برمی انگیزد.

بکار بردن بنفش در سطوح وسیع، نشان دهنده حالت ترس است خصوصاً اگر بنفش مایل به ارغوانی باشه. بنفش مایل به آبی القا کننده تنهاییست. در طبیعت گل های بنفش فراوانی رو میتوان دید که قسمت پرچم اون زرد رنگ است. این گل ها جلوه خاصی دارند. بنفش اما در رنگ آمیزی داخلی ساختمان، رنگی پرریسکه از این جهت که ممکنه خیلی زود شما رو دلزده کنه. همچنین رنگ بنفش خیلی سخت با سایر رنگ ها ترکیب شده و ایجاد هماهنگی چشم نواز میکنه.

دکوراسیون داخلی بنفش

در پایان بررسی تک تک رنگهای اصلی، باید بگیم بهتون که رنگ های روشن نشان دهنده جنبه های مثبت زندگی و رنگهای منفی نیز سمبل نکات منفی هستند. اگر دو رنگ، رنگ های مکمل باشند و باهم ترکیب بشن، رنگ حاصل از این ترکیب، رنگ حاصل باید خواص و مفاهیم همون دو رنگ رو داشته باشه.

زوج های مکمل:

1) زرد-بنفش: درخشندگی، علم و معرفت- تیرگی، تقدس عاطفی و تقوی

2) آبی – نارنجی: ایمان متوضعانه، اعتقادی فروتنانه – غرور، عزت نفس

3) قرمز – سبز: نیروی مادی- رقت و همدردی ترکیب رنگ سبز و سفید

زوج های مرکب:

1) قرمز + زرد=نارنجی

قدرت + دانایی و معرفت = غرور و عزت نفس

2) قرمز + آبی= بنفش

عشق + ایمان و عقیده = تقوی، الوهیت

3) زرد + آبی = سبز

دانایی و معرفت + ایمان و عقیده = شفقت و همدردی

ترکیب سبز آبی با سایر رنگ ها

معانی و مفاهیم رنگ ها و ارزش های اون ها بسیار مهم هستند. اثرات رنگ ها برروی افراد، بستگی به تجربیات آن ها دارد.

ترکیب رنگ (کمپوزیسیون رنگ)

ترکیب رنگ به این معنیست که دو یا چندتا رنگ رو به صورتی کنار هم قرار بدیم که نظمی خاص داشته باشن. کمپوزیسیون یا ترکیب رنگ مشخص کننده محل قرارگیری و مقدار و میزان هر رنگ در کنار سایر رنگ هاست. رنگ هایی که باهم بکار میرن، ایجاد یک کمپوزیسیون رنگ میکنن.

رنگ تمامی اشیاء را می‌تواند توصیف کند. خواه قابل لمس باشد یا غیر قابل لمس باشد. یک گروه از رنگ ها که بسته به شیوه طراحی، گزینش میشن، گزینه رنگی یا رنگ بندی نام دارند. ایجاد گزینه رنگی اولین گام خلق یک دیزاین کلی در منزل و دکوراسیون داخلی است. محل یا چگونگی قرارگیری رنگ ها در کنار هم، تأثیر عمیقی بر چگونگی ادراک هر رنگ مجزا دارد.

کمیت و مقدار سطح رنگ هم در ارزیابی رنگ مؤثره. همچنین ایجاد تعادل و توازن در رنگ ها بسیار در نقاشی مؤثر است. قرارگیری رنگ ها در با توجه به کیفیت و کمیت اون ها، به طوری که ترکیب رنگی متوازن ایجاد کنه، اهمیت زیادی دارد.

در پایان از شما تشکر می‌کنیم که همراه ما بودین. نظرات و سؤالات خودتون رو میتونین در قیمت کامنت های سایت مطرح کنید.

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments