4.7 0

انواع کابینت لمسی یا بدون دستگیره (مگنتی و ساده)؛ مزایا و معایب

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  10 بهمن 1401
کابینت لمسی مشکی و قهوه ای مدرن آشپرخانه

از آنجایی که آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های منزل به شمار می‌رود، طراحی دکوراسیون (به ویژه انتخاب نوع کابینت) آن اهمیت ویژه‌ای دارد. امروزه، در کنار اهمیت متریال به کار رفته در ساخت کابینت، به طراحی ظاهر و انتخاب نوع یراق آلات درب کابینت هم توجه خاصی شده است. دستگیره کابینت یکی از مهم‌ترین این اجزا است. در این مقاله قصد داریم به معرفی کابینت لمسی یا کابینت بدون دستگیره (کابینت تاچ) بپردازیم. با مطالعه این مطلب، اطلاعات مفیدی درباره انواع درب کابینت بدون دستگیره (لمسی)، مزایا و معایب آن و نکات ضروری در زمان خرید کابینت لمسی دستگیرتان خواهد شد. پس با ما همراه باشید.

معرفی انواع کابینت لمسی یا بدون دستگیره

این مطلب را با توضیحاتی مختصر درباره انواع کابینت لمسی یا بدون دستگیره آغاز می‌کنیم. به طور کلی، کابینت‌های لمسی در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • دسته اوّل: کابینت لمسی با دستگیره مخفی
  • دسته دوم: کابینت لمسی بدون دستگیره

شاید کمی گیج شده باشید و بپرسید هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند. در این قسمت توضیح می‌دهیم:

1.    کابینت لمسی با دستگیره مخفی

این دسته از کابینت‌ها دستگیره دارند؛ امّا دستگیره‌ به صورت مخفی تعبیه شده است. مدل‌هایی از این نوع دستگیره که به دستگیره پروفیل یا دستگیره شاخه‌ای شناخته شده‌اند را در دو تصویر زیر مشاهده می‌کنید. تصویر اوّل، نوعی از دستگیره مخفی جی (G) شکل را نشان می‌دهد که از طریق دهانه دستگیره وارد درب کابینت شده و به شکلی که در عکس نشان داده شده است، روی درب کابینت نصب می‌شود.

دستگیره مخفی کابینت جی شکل

دستگیره رایج دوم، که به نام دستگیره مخفی اچ (H) شکل شناخته شده است، تنها در نحوه نصب و قرارگیری روی کابینت با دستگیره مخفی جی شکل تفاوت دارد. مطابق تصویر زیر، دستگیره اچ شکل تمام درب کابینت را در بر می‌گیرد.

دستگیره مخفی کابینت اچ شکل

2.    کابینت لمسی بدون دستگیره

در این کابینت‌های فاقد دستگیره، بخش مجزایی به عنوان دستگیره مشاهده نمی‌شود. به عبارتی دیگر این نوع کابینت‌ها، کابینت‌هایی بدون دستگیره و با دربی کاملاً یکپارچه به نظر می‌رسند. به طور کلی کابینت‌های لمسی یا بدون دستگیره در دو نوع، قابل اجرا هستند:

  1. کابینت لمسی یا بدون دستگیره با درب مگنتی
  2. کابینت لمسی یا بدون دستگیره با درب ساده

نگران نباشید! هر کدام از این دستگیره‌ها را هم به طور مجزا توضیح می‌دهیم:

  1. کابینت لمسی یا بدون دستگیره با درب مگنتی:

در ساختار بدنه کابینت بدون دستگیره مگنتی (کابینت تاچ مگنتی)، از جک یا فنرهایی مکانیکی استفاده شده که موجب بسته شدن درب کابینت می‌شود و می‌توان با فشردن نقطه مشخص، درب کابینت را باز کرد. به طور دقیق‌تر، در این نوع کابینت‌ها، یکسری جک‌ها یا فنرهای مکانیکی در قسمت پایین سمت چپ درب‌ها (برای کابینت دیواری) و یا در قسمت بالا سمت چپ درب (برای کابینت زمینی) در داخل کابینت نصب شده و با فشار دادن آن نقطه، درب کابینت باز می‌شود که اصطلاحاً به این نوع درب‌ها، درب مگنتی می‌گویند (به ویدئوی زیر که نحوه کار درب مگنتی رو نشون میده نگاه کنین)

همچنین عکس زیر یکی از نمونه کارهای دکوراتور سلام ساختمان را نشان می‌دهد که به کمک یک طراحی خاص و مدرن، از جنس هایگلاس مات ساخته شده است. توجه کنید که در کابینت‌های زمینی از دستگیره مخفی و برای سایر کابینت‌ها از درب مگنتی استفاده شده است.

کابینت هایگلاس مدرن با دستگیره مخفی و درب مگنتی

  1. کابینت لمسی یا بدون دستگیره با درب ساده:

همان طور که از اسم این کابینت مشخص است، در ساخت این کابینت از هیچ دستگیره‌ای استفاده نشده است. این کابینت‌ها فاقد هر گونه یراق آلات هستند و باید به صورت دستی باز و بسته شوند. پس طبیعتاً هزینه تمام شده کار، کمتر از سایر انواع دستگیره‌ها خواهد بود.

کابینت بدون دستگیره ترکیب سفید و چوبی

نکته قابل توجه در این نوع کابینت‌ها، طراحی جذاب و خاصِ روی بدنه کابینت است. می‌توان طرح‌هایی توخالی با اشکال زیبا به جای دستگیره اجرا کرد تا در عین سادگی، نمایی بسیار چشم نواز ایجاد شود.

کابینت بدون دستگیره آبی مدرن با دستگیره دایره ای شکل

برای مثال در تصویر بالا، یک کابینت بدون دستگیره ساده، خوش رنگ و فانتزی رو می‌بینین که به کمک دایره‌هایی توخالی به جای استفاده از یراق آلات، روی رنگ و طراحی کابینت تمرکز کرده است.

ویژگی‌های اصلی انواع کابینت بدون دستگیره چیست؟

به طور خلاصه، کابینت‌های بدون دستگیره با هدف داشتن چنین ویژگی‌هایی به بازار عرضه می‌شوند:

  • سهولت در باز شدن (روان و بی‌صدا)
  • داشتن ابعاد کوچک دستگیره‌ها در عین کارایی بالا
  • اشغال نشدن فضای داخلی کابینت توسط یراق آلات و اجزای دستگیره
  • دسترسی آسان به محتویات داخل کابینت
  • کیفیت مناسب و دوام بالا
  • مناسب برای انواع کابینت‌ها
  • داشتن فنرهای قوی
  • قابلیت باز کردن درب کابینت توسط افراد، در موقعیت‌های مختلف و به عبارتی آزادی عمل بالا
  • قابلیت نصب سیستم حرکت الکترونیکی

بعد از آشنایی کلی با انواع دستگیره‌ها در کابینت‌های لمسی یا بدون دستگیره، بهتر است به طور اختصاصی به مزایا و معایب این کابینت‌ها اشاره کنیم.

مزایای انواع کابینت لمسی یا بدون دستگیره چیست؟

از جمله ویژگی‌های مثبت در کابینت لمسی یا کابینت بدون دستگیره می‌توان به پنج مورد زیر اشاره کرد:

  • تازگی همیشگی
  • امنیت بیشتر
  • هماهنگی با هر سبک و طرح
  • بزرگ‌تر جلوه دادن آشپزخانه
  • سهولت در استفاده

این موارد را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم:

1.    تازگی همیشگی

نبود دستگیره، ظاهری مدرن و خاص به کابینت می‌دهد و بر خلاف دستگیره‌های رایج کابینت که بعد از مدتی تکراری شده و ظاهری کسل کننده به آشپزخانه می‌دهند، این نوع کابینت‌ها با طراحی خاص دستگیره‌، همواره ظاهر نو و ویژه‌ای دارند.

2.    امنیت بیشتر

وجود دستگیره (آن هم به تعداد تمام کابینت‌ها) دردسرهایی را به همراه دارد. مثلا:

  • ممکن است درب یک کابینت به صورت ناگهانی توسط کودکی بازیگوش باز شود و اشیا سنگین از داخل کابینت به بیرون پرت شود.
  • حتماً برای شما هم پیش آمده است که با عجله از کنار کابینتی عبور کنید و گوشه لباستان به دستگیره گیر کند.

چالش‌هایی مانند موارد اشاره شده، با داشتن کابینتی بدون دستگیره، به حداقل می‌رسند. جالب است بدانید که برخی کابینت‌های دستگیره مخفی، مجهز به قفل هستند.

3.    هماهنگی با هر سبک و طرح

سادگی کابینت‌های لمسی و کابینت‌های بدون دستگیره، موجب شده است که این کابینت‌ها به راحتی با هر سبک و طرحی هماهنگ شوند. پس با خرید این نوع کابینت، نگران تغییر اثاث منزل نباشید. چون به احتمال زیاد با وسایل جدید شما نیز هماهنگ خواهند بود.

4.    بزرگ‌تر جلوه دادن آشپزخانه

نبود دستگیره، بدنه کابینت‌ها را منظم‌تر و یکنواخت جلوه می‌دهد. این موضوع از لحاظ زیبایی شناختی، بر بزرگ‌تر نشان دادن فضای آشپزخانه و چه بسا کل ساختمان موثر است.

5.    سهولت در استفاده

انواع کابینت‌های بدون دستگیره، به راحتی باز می‌شوند. برای مثال در کابینت‌های بدون دستگیره از نوع مگنتی، تنها با فشار دادن درب کابینت به سمت داخل، درب‌ها باز می‌شوند. پس در مجموع، کاربری راحت‌تری از کابینت‌های معمولی دارند.

بعد از معرفی پنج مزیت مهم، حالا نوبت به معایب این دسته از کابینت‌ها می‌رسد!

معایب انواع کابیت لمسی یا بدون دستگیره چیست؟

به طور کلی، معایب کابینت لمسی یا کابینت بدون دستگیره در سه مورد اصلی زیر خلاصه می‌شود:

  • جذب گرد و غبار
  • باز ماندن درب کابینت
  • هزینه بالاتر کابینت لمسی

در ادامه توضیحات کوتاهی درباره معایب کابینت لمسی ارائه می‌دهیم.

1.    جذب گرد و غبار

کابینت‌های بدون دستگیره، معمولاً دارای شیار یا نواری برای باز و بسته کردن درب کابینت هستند. طبیعتاً این قسمت‌ها مکان‌هایی مستعد برای جمع شدن گرد و غبار، چربی، میکروب‌ها و … به حساب می‌آیند. این موضوع، نظافت و گردگیری این کابینت‌ها را کمی دشوار می‌کند و در نتیجه این کابینت‌ها نیازمند مراقبت بیشتری هستند.

2.    باز ماندن درب کابینت

در صورتی که انواع کابینت بدون دستگیره را، با تجهیزاتی نامرغوب خریداری کنید، ممکن است با گذشت مدت زمانی کوتاه، بسته شدن برخی درب‌ها مختل شود. به این معنا که به طور کامل بسته نشوند یا از راستای اصلی فاصله گرفته و کج شده باشند. توجه داشته باشید که خرید محصولی با کیفیت (با وجود هزینه بیشتر) در دراز مدت، صرف انرژی و هزینه کمتری را به دنبال خواهد داشت. چون نیازی به نعمیر یا تعویض تجهیزات نیست.

3.    هزینه بالاتر کابینت لمسی

باوری اشتباه وجود دارد که کابینت‌های لمسی، به خاطر نداشتن دستگیره، هزینه تمام شده کمتری دارند. امّا در واقعیت، هزینه ساخت، طراحی و اجرای این کابینت‌ها کمی بیشتر از کابینت‌هایی با دستگیره معمولی است. البته این اختلاف قیمت چندان زیاد نیست و بهتر است در این مورد، کاربردی بودن کابینت و سلیقه شخصی خودتان را اولویت قرار دهید.

انواع کابینت بدون دستگیره برای چه آشپزخانه‌هایی مناسب است؟

تا اینجای مطلب، به شناختی مناسب از انواع دستگیره‌ها در کابینت لمسی و مزایا و معایب آن رسیده‌ایم. در صورتی که همچنان سردرگم هستید و در خرید این نوع کابینت تردید دارید، مطالب این بخش به شما کمک خواهند کرد. به طور کلی، کابینت بدون دستگیره برای چنین آشپزخانه‌هایی بیشتر مناسب است و توصیه می‌شود:

  • آشپزخانه‌هایی در سبک مدرن
  • فضاهایی با متراژ محدود

می‌پرسید چطور؟! صبور باشید!

1.    آشپزخانه‌هایی در سبک مدرن

این نوع دستگیره‌ها در آشپزخانه‌هایی با سبک مدرن بیشتر به کار می‌روند، چون تناسب بیشتری با فضای خلاقانه و مینیمال سبک مدرن دارند. البته می‌توان انواعی از کابینت بدون دستگیره و یا ترکیبی از آن با کابینت معمولی را، برای کابینت آشپزخانه‌های نئوکلاسیک و گاهی حتی کلاسیک نیز به کار گرفت.

کابینت لمسی یا بدون دستگیره مدرن روشن و تیره

2.    فضاهایی با متراژ محدود

از لحاظ بصری، وجود دستگیره بخشی از ذهن بیننده را به خود مشغول می‌کند و فضای آشپزخانه را کوچک‌تر از واقعیت نشان می‌دهد. برعکس این موضوع در کابینت‌های بدون دستگیره وجود دارد. به صورتی که آشپزخانه دلبازتر از آنچه هست به نظر می‌رسد.

کابینت بدون دستگیره سفید مدرن

پس اگر آشپزخانه منزل شما کوچک و با نور کم است، توصیه می‌کنیم حتماً از کابینت‌های بدون دستگیره و در رنگ‌های روشن استفاده کنید. مثل این نمونه کابینت بالا که با کمک گرفتن از کابینت بدون دستگیره و رنگ سفید برای کابینت و سنگ صفحه کابینت، محدودیت فضا در آن به خوبی جبران شده است.

قبل از آغاز بخش بعد بهتر است اشاره کنیم که این دو مورد، تنها مثال‌هایی رایج از موارد استفاده از کابینت لمسی بودند و قطعاً رد پای این کابینت‌ها در کاربردها و موقعیت‌های دیگری هم به چشم می‌خورد.

نکات ضروری در خرید کابینت لمسی یا بدون دستگیره که باید بدانید!

در این بخش به چند نکته ضروری در هنگام خرید کابینت لمسی اشاره می‌کنیم:

  • برای صرفه جویی در هزینه‌های نهایی اجرای کابینت، می‌توان انتخاب جنس و شیوه ساخت دستگیره‌ها را به کابینت ساز سپرد. در این صورت با ساخت دستگیره‌ها از بقایای متریال موجود، مقدار قابل ملاحظه‌ای در قیمت تمام شده کار صرفه جویی کرده اید. برای مثال به تصویر این کابینت که از ام دی اف فوق برجسته و توسط یکی از کابینت سازهای تیم حرفه‌ای سلام ساختمان ساخته شده است دقت کنید:

کابینت لمسی ام دی اف فوق برجسته

در قسمت نارنجی رنگ مشخص شده در تصویر، دستگیره مخفی از همان جنس و با هزینه کمتری توسط کابینت ساز در نظر گرفته شده است.

  • توصیه می‌کنیم که تا حد امکان از تجهیزات بی‌کیفیت برای ساخت کابینت لمسی استفاده نکنید. خرید کالای نامرغوب، باز و بسته کردن درب کابینت را با مشکل مواجه می‌کند و با خرید فنر و جک‌هایی ارزان قیمت و بدون کیفیت، دسترسی به محتویات داخل کابینت مختل می‌شود. پس کیفیت نهایی کابینت را فدای یراق آلات بی‌کیفیت نکنید.
  • کابینت‌های لمسی نیار به مراقبت بالایی دارند. خصوصاً کابینت‌هایی که حاوی وسایل سنگین هستند. چون به علت وزن بالاتر، فشار بیشتری به بدنه کابینت برای باز شدن درب وارد می‌شود که ممکن است به کابینت آسیب بزند.

این هم چند نکته مهم که رعایت کردن آن‌ها به خرید بهتر شما کمک خواهد کرد. با این وجود، توصیه می‌کنیم قبل از خرید یا نهایی کردن خرید خود، با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید.

بالاخره کابینت با دستگیره بهتر است یا بدون دستگیره؟

و در نهایت یادآوری می‌کنیم که هر دو نوع کابینت‌ با دستگیره و بی‌دستگیره، مزایا و معایب خاص خود را دارند و نمی‌توان به طور قطع یک کابینت را برتر از نوع دیگر دانست. همان طور که در انواع متریال‌های موجود در بازار برای ساخت کابینت، نمی‌توان یک متریال را بهتر از تمام متریال‌ها دانست. بلکه انطباق کابینت با اجزای آشپزخانه و کاربری مورد نظر شما است که در انتخاب نوع کابینت اهمیت پیدا می‌کند.

کابینت لمسی چوب قهوه ای مدرن

در واقع سوال مهم‌تر، این است: کدام کابینت (با دستگیره یا بدون دستگیره) برای آشپزخانه منزل شما مناسب است؟!

… و البته پاسخ این سوال، کامل‌تر و بهتر از هر کسی، نزد خود شماست!

جمع‌بندی و پایان مطلب

در انتهای این مطلب درباره انواع کابینت لمسی یا کابینت بدون دستگیره، خلاصه‌ای از مطالب ارائه شده را به اتفاق مرور می‌کنیم:

  • کابینت لمسی یا کابینت بدون دستگیره انواع مختلفی دارد. مانند: کابینت لمسی با دستگیره و کابینت لمسی بدون دستگیره.
  • از مزایای کابینت لمسی می‌توان به این موراد اشاره کرد: تازگی همیشگی، امنیت بیشتر، هماهنگی با هر سبک و طرح، بزرگ‌تر جلوه دادن آشپزخانه و سهولت در استفاده.
  • معایب کابینت لمسی یا کابینت بدون دستگیره عبارت‌اند از: جذب گرد و غبار، باز ماندن درب کابینت، هزینه بالاتر کابینت لمسی.
  • کابینت لمسی، بیشتر برای آشپزخانه‌هایی با متراژ محدود و یا کابینت‌های سبک مدرن، مناسب است.

و در نهایت، تیم تخصصی سلام ساختمان، آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره نحوه خرید انواع کابینت بدون دستگیره است. منتظر نظرات سازنده شما هستیم.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments