4.0 0

مراحل بازسازی خانه؛ قدم به قدم بازسازی از صفر تا صد!

  24 آبان 1402     -      تاریخ انتشار:  4 آبان 1400
مراحل بازسازی خانه؛ قدم به قدم در بازسازی با شما هستیم!

این روزها که خانه خریدن برای خیلی‌هامون یک امر محال یا خیلی سخت به نظر می‌رسه، اگر خانه‌ای داریم که دکوراسیون قدیمی داره، به تعمیرات احتیاج داره و حتی دلمون رو زده و می‌خوایم یک جای جدید رو تجربه کنیم، بازسازی می‌تونه جایگزین خوبی برای تعویض خانه باشه. با هزینه‌ای خیلی کمتر اما ظاهری جدید و بدون نقص، یک شروع تازه محسوب میشه. شاید بازسازی برای خیلی‌ها یک پروژه سنگین و طولانی به نظر برسه، اما اگر بدونید بازسازی چی هست و برای انجام اون باید چه کارهایی انجام داد و کار رو به چه کسی سپرد، مسلما دیگه به اون سختی نیست و نتیجه فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. برای اینکه به بخشی از این سوالاتتون پاسخ بدین، می‌تونید راهنمای بازسازی ساختمان رو مطالعه کنید، بعد هم تا انتها در این صفحه با ما همراه باشید تا قدم به قدم مراحل بازسازی رو برای شما تشریح کنیم.

مراحل بازسازی ساختمان (1)

بازسازی چندین وجه داره که قبل از شروع اون باید تمامی وجوهش رو به دقت بررسی کنید. برای این کار بهتره همین ابتدا به چند سوال جواب بدین:

  • چه چیزی رو قراره تغییر بدین؟
  • چقدر بودجه دارین؟
  • با چه کسی قراره همکاری کنین؟

در ادامه سعی می‌کنیم به مرور به این سوالات جواب بدیم.

برای شروع بازسازی چک لیست تهیه کنین؟

وقتی به بازسازی فکر می‌کنید، لزوما تبدیل یک ظاهر قدیمی به یک ظاهر جدید مدنظر نیست. بهتره بازسازی در ابتدا به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر ساختمان و زیرساخت‌های اون صورت بگیره. یعنی شما قسمت‌های آسیب‌پذیر خانه رو چک کنید و اگر با مشکلی مواجه هستن، اون‌ها رو برطرف کنید و بعد به فکر تغییر ظاهر خانه بیفتید. مثلا لوله‌کشی، سیستم تاسیسات مختلف مثل سرمایش و گرمایش، مقاوم‌سازی و کنترل انرژی از مهم‌ترین زیرساخت‌های قابل تغییر در روند بازسازی هستن.

مراحل بازسازی ساختمان (1)

بازسازی خانه در وهله بعد می‌تونه شامل اضافه کردن فضاهای ذخیره‌سازی در بخش‌های مختلف خانه باشه، عوض کردن کابینت‌ آشپزخانه یا رنگ اون‌ها، دیوارپوش‌ها، اضافه یا حذف کردن گچبری‌ها و بیشتر کارهایی که ما در صنعت ساختمان‌سازی از اون‌ها به عنوان نازک‌کاری یاد می‌کنیم.

مراحل بازسازی ساختمان (3)

پس بهتره اگر تصمیمتون برای بازسازی قطعی بود، یک قلم و کاغذ بیارید و چک لیست بازسازی درست کنید. اول تمام قسمت‌هایی که بازسازی احتیاج دارن رو فهرست کنید، بعد قسمت‌هایی که حدس می‌زنید نیاز به تعمیر داشته باشن رو تو لیست قرار بدین و بعد هم چیزهایی که قراره به دکوراسیون داخلی منزل اضافه بشه و نهایتا تغییرات ظاهری.

مراحل بازسازی ساختمان (4)

در ادامه میخوایم با چند سوال، مراحل بازسازی رو براتون مرور کرده و کمک کنیم که چک لیست تون رو تکمیل کنین.

1.    بازسازی رو چطور باید شروع کرد؟ پیدا کردن ایده

بعد از تهیه چک لیستی که در موردش صحبت کردیم، حالا باید بریم دنبال نمونه. پیدا کردن نمونه می‌تونه گشت و گذاری مفصل در اینترنت باشه یا کمی پیاده‌روی در بازارهای شهر. بهتره همه نمونه‌هایی که به نظرتون برای خانه شما مناسبه یا دلتون می‌خواد که چنین چیزی داشته باشید رو به صورت عکس ذخیره کنید.

مراحل بازسازی خانه؛ قدم به قدم بازسازی از صفر تا صد!

2.    بودجه‌بندی؛ سقف بودجه برای بازسازی رو تعیین کنین

مرحله بعدی مربوط میشه به گشتن بین لباسای قدیمی! چرا؟ به خاطر اینکه هر چی دارین و ندارین رو بذارین روی هم تا ببینین بودجه‌ای که می‌خواین برای این کار در نظر بگیرید، چقدره. البته که برآورد هزینه باید توسط متخصص انجام بشه، اما اینکه شما قبل از مشورت با متخصص خودتونم اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید، بد نیست. این نکته رو هم حتما توجه کنید که در فضایی مثل کشور ما، قیمت‌ها از ثبات خاصی برخوردار نیستن و مساله تورم و …. همیشه چالش بزرگی در کارهای بازسازی محسوب میشه. اما مساله‌ای که خیلی اهمیت داره این هست که شما کیفیت رو فدای هزینه نکنید، حتی اگر مجبور بشید از بعضی قسمت‌های چک لیستتون چشم‌پوشی کنین.

مراحل بازسازی خانه (1)

3.    مراجعه به متخصص بازسازی

حالا که خودتون به یک دید کلی نسبت به بازسازی رسیدین، نیازهاتون رو سنجیدین، بودجه حدودیتون مشخصه و قیمت‌ها تا حدودی دستتونه و می‌دونید از بازسازی چی می‌خواید، بهترین فرصته که به متخصص این کار مراجعه کنید. متخصص حوزه بازسازی می‌تونه یک شرکت مادر باشه که با شما قرارداد می‌بنده و بعد خودش با پیمانکارهای مختلف در حوزه‌های مورد نیاز همکاری می‌کنه. نوع دیگه رجوع به متخصص هم می‌تونه به این صورت باشه که شما برای هر حوزه به متخصص مربوطه مراجعه می‌کنید و قرارداد می‌بندین که این کار رو کمی سخت و هماهنگی‌ها رو پیچیده می‌کنه.

اما سلام ساختمان میتونه با معرفی متخصص های حرفه ای بازسازی، این کار رو براتون ساده و لذت بخش کنه. برای دریافت مشاوره رایگان روی لینک زیر کلیک کنین:

دریافت مشاوره بازسازی (رایگان)

مراحل بازسازی خانه (2)

مهم‌ترین نکته این بخش، انتخاب متخصص ماهر و خبره و مورد اعتماد هست. متخصصی که علم کافی و پیشینه مطلوبی داشته باشه و دسترسی به رضایت مشتریان قبلی اون ممکن باشه تا با خیال راحت بتونیم بازسازی خانه خودمون رو بهش بسپریم. برای مثال پلتفرمی که سلام ساختمان فراهم کرده، به شما تمامی این گزینه‌ها رو ارائه میده تا با اطمینان خاطر بتونید گروه خودتون رو انتخاب کنید. برای اینکه از لحاظ قانونی هم قرارداد صحیحی امضا کرده باشین که بعدا به مشکلی نخورین، رعایت یک سری اصول ضروریه.

4.    طراحی و مشاوره اصولی برای شروع بازسازی

هر کدوم از روش‌های گفته شده رو که انتخاب کردین، متخصص باید بدونه شما چه چیزهایی مدنظرتونه، چقدر بودجه و زمان دارین و حتما به صورت حضوری از خانه بازدید کنه تا کلیت کار رو ببینه و بتونه دقیق به شما برنامه بده. در حین این‌که قسمت‌های مختلف خانه چک میشه تا ایرادات به طور واضح مشخص بشن، طراحان باید به طراحی نکات مدنظر شما بپردازن و این بهترین زمان برای استفاده از تصاویر نمونه‌ای هست که جمع‌آوری کردین. با نشون دادن اون تصاویر، سبک و سلیقه موردنظرتون رو به طراح ارائه می‌دین که با توجه به امکانات، بودجه و فضا بهترین طرح ممکن رو برای شما آماده کنند.

مراحل بازسازی خانه (3)

یکی از خوبی‌های پیشرفت تکنولوژی، استفاده از نرم‌افزارهای سه‌بعدی هست که امروزه اکثر طراحان از اون‌ها استفاده می‌کنن و این‌طوری شما قبل از انجام هر کاری می‌تونید شبیه‌سازی کامپیوتری خانه خودتون رو ببنید، تغییرات مدنظر رو اعمال کنید و بعد شروع به کار کنید تا از اتلاف زمان و هزینه و دوباره‌کاری و نارضایتی احتمالی شما هم جلوگیری بشه.

مراحل بازسازی خانه (4)

5.    آشنایی با شیوه های اصولی برای قراردادِ بازسازی

وقتی تمام مراحل بالا رو طی کردین و تصمیم قطعی گرفتین که قرارداد امضا کنید (بهتره همه‌چیز قانونی و مستند باشه تا مشکلی پیش نیاد)، توجه چند نکته ضروری هست. قراداد بازسازی ساختمان مثل همه قراردادهای دیگه از چندین بند تشکیل شده که عبارتند از:

  • مشخصات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد و محل انجام پروژه
  • محاسبات و مشخصات فنی
  • برآورد هزینه پروژه؛ این بخش شامل کلی و شرح جزئی فرآیندهای مختلف پروژه هست، مثل نقاشی، گچ‌کاری، کف و نورپردازی
  • شرایط پرداخت که معمولا شامل مراحل و درصد پرداخت هزینه‌هاست
  • اسناد و نقشه‌ها
  • دیرکرد طرفین قرارداد
  • نظارت که این مساله به کارفرما مربوط میشه یا نماینده‌ای که تعیین می‌کنه
  • تجهیز و برچیدن کارگاه
  • تعهدات پیمانکار که بیشتر شامل کارکنان، ابزارآلات، متریال، زمان‌بندی، ایمنی و … میشه
  • تعهدات کارفرما شامل پرداخت به موقع هزینه‌ها، ارائه خدمات کارکنان و پایبندی به اصول قرارداد میشه
  • ضمانت پیمانکار که در ادامه مفصلا توضیح داده میشه
  • موارد فسخ

مراحل بازسازی خانه (5)

از قدیم گفتن جنگ اول، به از صلح آخر! پس بهتره تمامی مفاد قرارداد با جزئیات قبل از امضای اون بررسی بشه و طرفین تفهیم بشن و سوءتفاهمات برطرف بشه تا در ادامه مشکلی پیش نیاد.

6.    از ضمانت و اصولِ تحویل گرفتنِ پروژه بازسازی غافل نشو

ضمانت و تحویل دو بخش مهم در قرارداد و روند بازسازی محسوب میشن. ضمانت حسن اجرای تعهدات از سوی پیمانکار درواقع یک تضمین بانکی یا سفته به اندازه 5 درصد کل قرارداد هست که به کارفرما تحویل میدن و درصورت تخلف پیمانکار، این اسناد تا زمان جبران خسارت پیش کارفرما می‌مونه.

علاوه بر این سلام ساختمان، به مشتری هاش 3 ضمانت زیر رو ارائه میده:

  1. ضمانت پیش پرداخت
  2. ضمانت قیمت منصفانه
  3. ضمانت تأخیر

برای آشنایی با جزئیات این ضمانت ها روی لینک زیر کلیک کنین:

سلام ساختمان چه ضمانت هایی به مشتریانش میده؟

مراحل بازسازی خانه (1)

تحویل هم به عوامل مختلفی بستگی داره که بعضی از اون‌ها شاید خیلی به طرفین قرارداد ربط نداشته باشه و بیشتر شامل شرایط آب و هوایی و حوادث غیرمترقبه است اما بخشی از اون‌ها وابسته به پیمانکار و کارفرماست. مثلا باید بدونید انجام پروژه‌های ساختمانی در فصل زمستان همیشه کندتر انجام میشه و معمولا تعدد پروژه‌ها نزدیک عید نوروز تاخیر ایجاد می‌کنه. زمانی که یک قرارداد بازسازی امضا میشه زمان و هزینه کلی در اون پیش‌بینی شده پس کارفرما متعهده که هزینه‌ها رو طبق زمان‌بندی پرداخت کنه تا در روند انجام پروژه تاخیر ایجاد نشه و با هر دیرکردی پرداختی به زمان پروژه اضافه میشه. در مقابل پیمانکار هم باید کارها رو طبق برنامه و به موقع جلو ببره وگرنه هر تاخیری با جریمه روبرو هست. به خصوص که خیلی‌ها در زمان بازسازی خانه رو تخلیه می‌کنن و مساله اسکان و هزینه‌های مالی یا آسایش روانی اهمیت زیادی پیدا می‌کنه.

7.    اجرای پروژه بازسازی

تا اینجای کار بیشتر فاز تحقیقاتی و کاغذبازی‌های پروژه رو پیش بردیم، اما الان وقتشه که فضا رو برای پیمانکار و افراد متخصص آماده کنیم تا کار خودشون رو شروع کنن و هرچه سریع‌تر یک خانه رویایی رو به ما تحویل بدن. با فرض اینکه بازدیدها، اندازه‌گیری‌ها، طراحی و توافقات انجام شده باشه، کار فنی معمولا با بخش‌های تعمیراتی آغاز میشه. اول همه بخش‌های تاسیساتی چک شدن و حالا اگر نیاز به تعمیر داشته باشن، اصلاح میشن. این تعمیرات معمولا با تخریب‌ همراهه که می‌تونه تغییراتی در فضاسازی‌ها ایجاد بشه البته نباید اسکلت ساختمان تغییر کنه. بعد انجام این کارها که اغلب بزرگ، زمان‌بر و اساسی هستن، مابقی کارها معمولا به ترتیب زیر انجام میشن:

  • سیم‌کشی
  • عایق‌کاری
  • تعویض در و پنجره
  • گچکاری
  • کفپوش
  • کمد و کابینت
  • تزئینات
  • نقاشی یا کاغذدیواری
  • نظافت نهایی

مراحل بازسازی خانه (6)

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments