1.4 1

سقف کشسان چیست؛ صفر تا صد سقف کشسان + قیمت در بهار 1403

  22 اسفند 1402     -      تاریخ انتشار:  22 اسفند 1402
سقف کشسان چیست – صفر تا صد سقف کشسان + نحوه قیمت گیری

سقف کشسان چیه و چه کاربردی داره؟ اگر بخوام بجای کناف از سقف کشسان استفاده کنم، کجا سود میکنم و کجا ضرر؟ قیمت سقف کشسان چقدره و چطور حساب میشه؟ مجری سقف کشسان رو از کجا پیدا کنم؟

سقف کشسان، یکی از جدیدترین انواع سقف کاذبه. به همین خاطر وقتی اسم سقف کشسان رو میشنویم سوالات بالا و حتی بیشتر از اونها، تو ذهن شکل میگیره. از جمله این سوالات میتونم به قیمت روز سقف کشسان و برآورد قیمت در سال 1403 اشاره کنم که خیلیا برای قبل از شروع کارشون به این قیمت‌ها برای برنامه‌ریزی بودجه، نیاز دارن.

در این مقاله سعی شده به سوالات بالا و سوالات متعدد دیگه ای که ممکنه برات پیش بیاد جواب داده بشه. پس با من همراه باش!

سقف کشسان چیست؟

سقف کشسان یه نوع سقف کاذبه که بیشتر جنبه زیبایی داره. استفاده­ی اون به تنهایی، به ندرت انجام میشه و معمولا از کناف به عنوان زیرکارِ سقف کشسان و یا حاشیه‌ی اون استفاده میشه.

سقف کشسان به نامهای سقف کشسان باریسول و لابل هم معروفه. این نامها، نام شرکتهایی هستن که بیشترین عرضه رو در این نوع سقف کاذب دارن. درست به همون دلیل که به مایع ظرفشویی میگیم ریکا؛ یا به دستمال کاغذی میگیم کلینکس!

سقف کشسان اپوکسی

دلیل این که به اون سقف کشسان میگن، استفاده از متریال کشسان در این نوع سقفه. قدرت کشسانی این متریال بقدری زیاده که در سقف های با عرض 4 متر به راحتی اجرا میشه، اون هم بدون اینکه مهاری در وسط دهانه ها استفاده بشه.

چرا سقف کشسان محبوبیت زیادی داره؟

این که چرا اکثراً این نوع سقف رو میپسندن رابطه مستقیمی با کاربردهای سقف کشسان داره. مزیت هایی که سقف کشسان ارائه میده، نسبت به رقیباش مثل آسمان مجازی و طلق دوغی یا یخی بیشتره و همین موضوع باعث میشه بیشتر انتخاب بشه.

حالا این مزیت‌های چیه مگه؟؟ در ادامه بصورت مفصل برات میگم:

1.  سرعت اجرای بالایی داره

یکی از مزایای سقف کشسان سرعت اجرای اونه. اجرای سقف کشسان خیلی زمان نمیبره ولی برای نورپردازی سقف کشسان باید پیش فرض هایی رو رعایت کرد که ممکنه مدت زمان اجرا رو طولانی کنه. هرچند بعضی از طرح ها رو میشه بدون نورپردازی اجرا کرد که این موضوع سرعت اجرا رو خیلی بالا میبره؛ حتی گاهی ممکنه اجرای سقف کشسان رو به چند ساعت خلاصه کنه.

2.  به آسانی اجرا میشه

سقف کشسان ساده

یکی دیگر از مزیت های سقف کشسان، اجرای آسان اون هست. برخلاف بقیه سقف ها که نیاز به طراحی سازه مقاومی دارن، این سقف سازه خیلی پیچیده ای نیاز نداره و به راحتی اجرا میشه.

3.  به حالت اولیه برمیگرده

به جرات میشه گفت مهمترین مزیت سقف کشسان همینه. تغییر شکل به هر صورت که انجام بشه بعد از گرما دادن به سقف، از بین میره و سقف به حالت اولیه خودش برمیگرده.

برای این کار از مواد دارای حافظه استفاده میشه. حتما با خودت میگی این چیه دیگه!! این مواد از جدیدترین علوم روز اومدن و در یه درجه دمای مشخص به حالت اصلی خودش برمیگردن. درجه دمای مورد نیاز برای این تغییرشکل معمولا بیشتر از دمای محیطه و با استفاده از گرمکن این تغییر اتفاق میافته.

یعنی اگر یه وقت سقفت چکه کرد و بخاطر جمع شدن آب، سقف کشسان خانه ات شکم داد، میتونی یه گوشه سقف رو باز کنی و آب رو خالی کنی؛ بعدش هم با گرمکن اون رو به حالت قبلی برگردونی. به همین راحتی!!!

4.  طرح های متنوعی داره

سقف کشسان اپوکسی 2

استفاده از سقف کشسان یعنی داشتنِ هم زمان تنوع در طرح و اجرایِ سریع. طرح های مختلفی که در سقف کشسان استفاده میشه، با توجه به جنس مواد و نحوه نورپردازی سقف کشسان متفاوته. در ادامه در مورد این موضوع مفصل صحبت میکنم.

5.  ضمانت اجرای خوبی داره

بسته به نوع نورپردازی که استفاده میشه، ضمانت اجرای این نوع سقف از یکسال تا پنج سال متغیره. طی این دوره زمانی اگر سقف خراب بشه و یا نور اون تغییری کنه، میتونی به مجری سقف زنگ بزنی و بدون هیچ هزینه ای، اون رو برات تعویض میکنه.

البته یادت باشه در حین عقد قرارداد باید ضمانت رو با مجری چک کنی تا درجریان جزئیاتی ضمانت قرار بگیری. حتی این مورد میتونه یکی از معیارهای اصلیت برای انتخاب مجریِ سقف کاذب کشسان باشه!

6.  قابلیت خاص سقف کشسان PVC

گفتیم که وقتی سقف چکه کنه این سقف آب رو از خودش عبور نمیده؛ ولی برخلاف بقیه انواع سقف ها، این سقف میتونه آب رو در یه نقطه از خودش جمع کنه و حتی میتونه وزن آب در حد چند لیتر رو تحمل کنه.

با باز کردن یه گوشه از سقف کشسان (که به راحتی انجام میشه)، میتونی آب جمع شده رو خارج کنی و بعد از جا زدن سقف کشسان، با حرارت دادن اون رو به حالت اولیه برگردونی.

این ویژگی، فقط مختص به سقف کشسان و نوع PVC اونه و بقیه سقف ها از داشتن اون محروم هستن!!!

سقف کشسان چه معایبی داره؟

سقف کشسان چاپی

حالا که به مزیت های این سقف پرداخته شد، بهتره با معایبش هم آشنا بشیم تا بتونیم آگاهانه تصمیم بگیریم:

1.  قیمت بالا

این قیمت خیلی بالاتر از انواع دیگر سقف کاذب هست. مثلا قیمت یک مترمربع اون با ساده ترین نورپردازی حدود 6 تا 7 برابر قیمت  سقف کاذب کناف ساده و حدود 2 برابر آسمان مجازیه.

در قسمت بعدی همین مقاله بازه قیمتی سقف کشسان رو ارائه کردم.

2.  مصرف زیاد انرژی

استفاده از این نوع سقف برای کسانی که دنبال کاهش مصرف برق هستن توصیه نمیشه. مصرف برق در این نوع سقف، با استفاده از SMD و برای سقفی به اضلاع 4 متر در 6 متر؛ بین 2300 کیلووات بر ساعت تا 7500 کیلووات بر ساعت تخمین زده میشه.

3.  افت کیفیت سقف کشسان به علت تحریم‌ها

انواع خوب سقف کشسان با توجه به تحریم های موجود، وارد نمیشه یا محدودیت ورود داره. به همین دلیل کمتر در بازار پیدا میشن. معمولا بیشتر تولیدات درجات پایین تر موجوده و سطح کیفیت اونها متوسط هست. البته این به معنی استفاده از مواد بی کیفیت نیست و با اون خیلی متفاوته؛ مواد حاضر، شاید فقط بعضی از مزایای گفته شده در بالا رو نداشته باشن.

سقف کشسان چه انواعی داره؟

مدل سقف کشسان

دسته بندی سقف کشسان براساس جنس اون به دو دسته تقسیم میشه. پارچه ای و پلاستیکی (PVC). در ادامه به انواع سقف کشسان و زیرمجموعه های اونها میپردازم.

نوع اول: سقف کشسان پارچه ای

این نوع پارچه از پلی­‌استایرن مخلوط با پلیمر تولید شده و بر خلاف سقف کشسان پلاستیکی، برای نصب نیازی به هیتر یا گرمکن نداره. از فواید این سقف کشسان میشه به این موضوع اشاره کرد که در سرما، تغییری نمیکنه و به اصطلاح شکم نمیده. در مورد نقاط ضعف اون هم میشه به انتقال رطوبت و قیمت بالای اون نسبت به انواع پلاستیکی اشاره کرد.

نوع دوم: سقف کشسان پلاستیکی (PVC)

این سقف کشسان بر پایه PVC هست و سه نوع مختلف داره. همه انواع سقف کشسان پلاستیکی در برابر آب غیر قابل نفوذ هستن ولی اجرای اونها باید حتماً با هیتر یا گرمکن انجام بشه.

1-  سقف کشسان براق

این سقف با نام های سقف کشسان لاکر، براق، کهکشانی و آینه ای هم شناخته میشه. حالت آینه ای این سقف کشسان اون رو از بقیه سقف ها متمایز میکنه و جلوه دیداری خوبی به سقف میده. همچنین به کمک انواع مختلف نورپردازی از پشت سقف میشه، طرح های جالبی رو اجرا کرد.

2-  سقف کشسان مات

این نوع سقف کشسان، نور رو پخش میکنه و میشه نورپردازی رو به کمک ال‌­­ای­‌دی های SMD ایجاد کرد. در صورتی که متقاضی بخواد، میشه نورپردازی رو از روی سقف هم اجرا کرد و هزینه اون رو به حداقل رسوند؛ در این صورت، پشت سقف اصلا دیده نمیشه و سقف کشسان، طرح سقف کاذب کلاسیک جالبی رو ایجاد میکنه.

3-  سقف کشسان ساتین

سقف کشسان آینه ای

این سقف کشسان سطحی صاف داره و حالتی بین براق و مات داره. نور رو به خوبی پخش میکنه و انعکاس ملایمی از نور رو داره. مثل نوع مات، برای نورپردازی سقف کشسان میشه از ال­­‌ای­‌دی های SMD استفاده کرد.

کاربردهای سقف کشسان چیست؟

سقف کشسان رو میشه در جاهای مختلف استفاده کرد. بعضی از کاربردهای اون در ساختمان رو در زیر آوردم:

سقف کشسان در آشپزخانه

استفاده از نوع مات و ساتین سقف کشسان در آشپزخانه، باعث میشه آشپزخانه زیباتر دیده بشه. نورپردازی یک دست در این نوع سقف کاذب ها میتونه آشپزخانه رو از دکور بعضی محل های خانه کاملاً جدا کنه.

سقف کشسان در اتاق خواب

سقف کشسان کهکشانی

استفاده از سقف های کهکشانی میتونه تاثیر زیادی در زیبایی اتاق خواب داشته باشه. بطوری که در تاریکی شب میتونه تداعی کننده آسمان شب در اتاق خوابت باشه.

سقف کشسان در استخر

سقف کشسان استخر

سقف استخرها از نمونه جاهایی هست که استفاده از سقف کشسان در اون خیلی کاربرد داره. طرحهای متفاوت بکار رفته در این نوع سقف میتونه حضور در فضای استخر رو مهیج تر کنه. ترکیب ابرهای آسمان و استخر آب ترکیب کاملی هست و ضد آب بودن سقف کشسان، میتونه حضور بلندمدت این ترکیب رو تضمین کنه.

قیمت سقف کاذب کشسان پیش از سال 1403 چقدره؟

قیمت سقف کاذب کشسان وابستگی زیادی به نورپردازی اون داره. دلیل تفاوت قیمت هم همونطور که گفتم هزینه های مربوط به نورپردازی سقف کشسان هست که بخش زیادی از سقف کشسان رو در بر میگیره. در جدول زیر قیمت انواع سقف کشسان را بدون درنظر گرفتن نورپردازی، و با درنظر گرفتن دو نوع نورپردازی ساده و ویژه ارائه کرده‌ایم (به روز رسانی قیمت‌ها در تاریخ  انجام شده است):

نوع سقف کاذب کشسانواحدحداقل قیمت تمام شده (تومان)حداکثر قیمت تمام شده (تومان)
سقف کاذب کشسان لاکر (آینه ای)متر مربع
سقف کاذب کشسان نورگذر (ترنسپرنت)متر مربع
سقف کاذب کسشان چاپی (پرینتی)متر مربع
سقف کاذب کشسان ماتمتر مربع
سقف کشسان با نورپردازی سادهمتر مربع
سقف کشسان با نورپردازی ویژهمتر مربع

جدول بالا مربوط به قیمت‌های فعلی سقف کاذب کشسان هست. در ادامه می‌خوایم این قیمت‌ها رو برای سال جدید برآورد کنیم.

برآورد قیمت سقف کاذب کشسان در سال 1403 چقدره؟

برآورد قیمت سقف کاذب کشسان براساس دو آیتم هزینه متریال و میزان دستمزدهای اجرا محاسبه میشه. حدود 60 درصد از قیمت نهایی سقف کشسان مربوط به متریال و 40 درصد اون مربوط به دستمزدها هست. در سال جدید، افزایش نرخ تورم دستمزدها رو زیاد میکنه و بالارفتن قیمت دلار هم باعث گرون شدن متریال سقف کشسان میشه. بنابراین ما براساس نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی و پیش بینی قیمت دلار در سال جدید، قیمت‌ها رو برای سال جدید برآورد کردیم.

نکته: برای اینکه برآورد قیمت‌ها دقیق‌تر باشه، ما اون‌ها رو برای سه سناریو خوش بینانه (کمترین افزایش قیمت)، واقع بینانه (افزایش قیمت متوسط) و بد بینانه (بیشترین افزایش قیمت) به طور جداگانه محاسبه کردیم.

نوع سقف کاذب کشسانواحدسناریوی قیمتیبرآورد حداقل قیمت تمام شده (تومان)برآورد حداکثر قیمت تمام شده (تومان)
سقف کاذب کشسان لاکر (آینه ای)متر مربعخوش بینانه416,500952,000
واقع بینانه441,0001,008,000
بد بینانه483,0001,104,000
سقف کاذب کشسان نورگذر (ترنسپرنت)متر مربعخوش بینانه357,000952,000
واقع بینانه378,0001,008,000
بد بینانه414,0001,104,000
سقف کاذب کسشان چاپی (پرینتی)متر مربعخوش بینانه535,5001,071,000
واقع بینانه567,0001,134,000
بد بینانه621,0001,242,000
سقف کاذب کشسان ماتمتر مربعخوش بینانه357,000833,000
واقع بینانه378,000882,000
بد بینانه414,000966,00
سقف کشسان با نورپردازی سادهمتر مربعخوش بینانه654,5001,785,000
واقع بینانه693,0001,890,000
بد بینانه759,0002,070,000
سقف کشسان با نورپردازی ویژهمتر مربعخوش بینانه1,547,0002,975,000
واقع بینانه1,638,0003,150,000
بد بینانه1,794,0003,450,000

اطلاع از برآورد قیمت‌ها در سال جدید، به شما کمک می‌کنه تا برنامه ریزی مالی دقیق‌تری برای خرید سقف کاذب کشسان داشته باشین. در ادامه روش اجرای این مدل سقف کاذب رو به صورت دقیق‌تر با هم بررسی می‌کنیم.

اجرای سقف کشسان چطور انجام میشه؟

اجرای سقف کشسان، شامل سه بخش زیر است:

  • اجرای نورپردازی،
  • نصب سازه
  • نصب سقف کشسان

در ابتدای کار باید نورپردازی سقف کشسان مشخص بشه. نورپردازی میتونه با استفاده از ال­­‌ای­‌دی های SMD یا فیبرهای نوری یا لامپ مهتابی سقفی و یا بدون نورپردازی زیرکار باشه. هرکدوم از این نوع نورپردازی هزینه های خودش رو داره ولی نورپردازی با لامپ مهتابی سقفی، کمترین هزینه رو داره.

سقف کشسان لابل

همچنین در نورپردازی این سقف از هالوژن به هیچ وجه استفاده نمیشه. چرا که گرمای حاصل از روشنایی هالوژن میتونه سقف رو از بین ببره.

در ادامه باید سازه سقف رو نصب کرد. سازه این سقف برخلاف بقیه سقف های کاذب دورتادور دیوار اجرا میشه و در وسط معمولا سازه ای اجرا نمیشه. مگر این که طول دهانه خیلی زیاد باشه و کششِ سقف کشسان، جوابگوی اون طول نباشه.

بخش آخر هم که مربوط به نصب سقف کشسان میشه. سقف کشسان پلاستیکی باید با هیتر یا گرمکن اجرا بشه و سقف کشسان پارچه ای نیازی به اون نداره. در این مرحله سقف کشسان روی سازه سوار میشه و در صورت نیاز، باید سوراخ هایی برای روشنایی روکار، سیستم اعلام حریق، اسپرینکلر آتش نشانی و هرآنچه بخواهی تعبیه بشه!

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سقف کشسان
سقف کشسان
28 آذر 1401 14:00

چطور می تونم با متخصصین سقف کشسان شما در ارتباط باشم؟