3.8 41

ورق ملامینه چیست و چه تفاوتی با ورق MDF دارد؟

  9 اسفند 1402     -      تاریخ انتشار:  6 آذر 1402
مقایسه مغزی ورق ام دی اف و نئوپان

مقایسه ورق MDF و ملامینه هدف اصلی نگارش این مطلب است.

ورق ملامینه چیست و چه تفاوتی با ورق MDF دارد؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین متریال در دکوراسیون داخلی، انواع ورق و به خصوص ورق ام دی اف است. سؤال اینجاست که آیا همیشه ورق MDF نسبت به سایر مصنوعات چوبی مثل نئوپان مزیت دارد؟ در این مطلب سعی داریم علاوه بر مقایسه‌ی کاملاً کاربردیِ دو ورقِ «ام دی اف» و «نئوپان ملامینه»، به شما بگوییم از کدام ورق در چه قسمتی استفاده کنید. اگر برای انتخاب درست ورق و سفارش کابینت و کمد نیاز به مشاوره تلفنی دارید، می‌توانید روی کمک “سلام ساختمان” حساب کنید. فقط کافی است وارد لینک زیر شده و به چند سوال پاسخ بگویید:

درخواست مشاوره برای انتخاب درست ورق و سفارش کابینت

در ابتدا ببینیم منظور ما از ورق ام دی اف و ورق ملامینه چیست؟ در انتها هم با یک جدول مشخصات این دو ورق را با هم مقایسه می‌کنیم.

ورق ام دی اف چیست؟

ورق ام دی اف خام (شکل زیر) پایه‌ی بسیاری از انواع ورق‌های مرسوم مثل ورق هایگلاس، ورق روکش چوبی، ممبران و … است. به همین دلیل ام دی اف یکی از پرکاربردترین مصنوعات چوبی است که در کابینت آشپزخانه، دکوراسیون داخلی، مبلمان و … به کار می‌رود.

ورق ام دی اف خام و بدون روکش

اما معمولاً از ورق ام دی اف به‌صورت خام برای ساخت کابینت، کمد و … استفاده نمی‌شود. پس وقتی می‌گویند کابینت ام دی اف، یا ام دی اف آشپزخانه منظور چیست؟ آیا منظور ام دی اف خام است؟ خیر. در بازار منظور از ورق ام دی اف، ورق با روکش ملامینه است. به عبارت دیگر، در اصطلاح عامیانه منظور از ورق ام دی اف، ورقی با مغزی MDF  و روکش ملامینه است که به اختصار فقط گفته می‌شود «ورق ام دی اف». به عنوان مثال، تصویر زیر که نمای نزدیک کمد ام دی اف روکش ملامینه است، توسط یکی از کابینت‌سازهای سلام ساختمان، طراحی و اجرا شده است:

کمد با ورق ام دی اف روکش ملامینه

ورق ملامینه چیست و چه تفاوتی با ورق MDF دارد؟پیشنهادات

قیمت روز کابینت مورد علاقه‌تان را از بهترین کابینت سازهای شهرتان بگیرید

برای آشناییِ بیشتر با ویژگی‌های روکش ملامینه می‌توانید روی لینک زیر کلیک کرده و قسمت «روکش‌های مصنوعی» را مطالعه کنید:

انواع ورق ام دی اف و روکش‌های آن

خب همان‌طور که گفتیم به ورق MDF با روکش ملامینه می‌گویند ورق ام دی اف، پس منظور از ورق ملامینه چیست؟

تضمین قیمت سلام ساختمان

ورق ملامینه چیست؟

در برخی مناطق کشور، به ورق با مغزی نئوپانی که روکش ملامینه دارد «ورق ملامینه» می‌گویند. نئوپان از تراشه‌های چوب (براده‌های چوبی درشت) و چسب که با رزین مخلوط شده و تحت فشار قرار گرفته، ساخته می‌شود. نئوپان در گذشته بیشتر مصرف می‌شد اما در حال حاضر با گسترش یافتن انواع MDF، از نئوپان بیشتر در مواقعی که خطر نفوذ رطوبت تقریباً صفر است استفاده می‌شود، مثل کمدها.

مغزی ورق نئوپان با روکش های مختلف

در ادامه برویم سراغ مقایسه‌ی ام دی اف با ملامینه (نئوپان با روکش ملامینه). به‌نظر شما برای مقایسه‌ی این دو ورق باید چه موضوعاتی را در نظر داشته باشیم؟

مقایسه ورق MDF و ملامینه از نظر ویژگی ها

در این قسمت چند معیار انتخاب کرده‌ایم که بتوانیم بر اساس آن‌ها ورق‌های مختلف را با هم مقایسه کنیم. این معیارها کمک می‌کنند تا انتخاب درست‌تری داشته باشیم. چطور؟ خب معلوم است، چون وضعیت هر ورق در این معیارها مشخص است می‌توانیم تعیین کنیم که کدام معیارها برای ما اولویت دارند و بر همین اساس تصمیم گیری کنیم.

حساب کاربری کابینت سازان سلام ساختمان

پس برویم سراغ معیارهای مقایسه:

1. تراکم و وزن

تراکم در حقیقت معادل با جرم حجمی ورق است. طبیعتاً هر چه جرم حجمی بیشتر، تراکم و مقاومت ورق هم بیشتر است. اما به همان نسبت وزن ورق هم زیادتر می‌شود که در بعضی مواقع می‌تواند یک ویژگی منفی باشد. پس اینکه جرم حجمی و وزن یک ورق زیاد باشه یا کم، بسته به نوع کاربردی که از ورق انتظار داریم می‌تواند اثر مثبت یا منفی داشته باشد.

ورق ام دی اف نسبت به ورق ملامینه (نئوپان) دارای دانسیته بیشتری است و متریال چوبیِ مورد استفاده در آن ریزتر از نئوپان است، پس متراکم‌تر و سنگین‌تر است.

2. مقاومت نسبت به رطوبت

همان‌طور که در بالا گفتیم، روکش هر دو ورق مورد نظر، ملامینه است که نسبتاً در برابر رطوبت مقاوم است. اما اگر روکش خراش بخورد یا سوراخ شود چطور؟

لازم است بگوییم MDF و نئوپان هر دو در برابر رطوبت ضعف دارند. اما این ضعف در نئوپان خیلی شدیدتر است و به محض رسیدن رطوبت به آن دچار تورم می‌شود. درست است که روکش ملامینه می‌تواند تا حدودی جلوی نفوذ رطوبت به مغزی را بگیرد. اما اگر روکش دچار آسیب شود و یا حتی در قسمت‌هایی که ورق برش می‌خورد، رطوبت به آسانی می‌تواند به مغزی نفوذ کند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود برای کابینت آشپزخانه از ملامینه (یا همان نئوپان با روکش ملامینه) استفاده نشود.

ورق ملامینه چیست و چه تفاوتی با ورق MDF دارد؟پیشنهادات

قیمت دقیق کابینت را از کابینت ساز حرفه ای بگیرید. فقط کافیست درخواست خود را ثبت کنید!

3. مقاومت نسبت به حرارت

معمولاً روکش ملامینه مقاومت زیادی نسبت به حرارت ندارد و چون روکش هر دو نوع ورقی که در این مطلب داریم مقایسه می‌کنیم ملامینه است، عملکرد مشابهی در این زمینه دارند.

4. قابلیت ابزار خوری

منظورمان از ابزارخوری، قابلیت ورق برای اعمال تمامی اقداماتی نظیر انواع برشکاری، ابزار زدن و تغییرات ظاهری است که روی ورق انجام می‌شود. هرچه دانسیته و تراکم یک ورق بیشتر باشد برشکاری آن راحت‌تر است. ورق‌های با خورده چوبِ درشت‌تر و تراکم کم‌تر، در زمان برشکاری و ابزارکاری تکه تکه می‌شوند. همون‌طور که در بالا گفتیم نئوپان از خرده چوب‌های درشت‌تری ساخته می‌شود پس قابلیت ابزار خوری کم‌تری نسبت به MDF دارد.

5. مقاومت در برابر هرز شدن پیچ ها

متریال ام دی اف، استحکام خوبی دارد. اما به همان دلیلی که ابزار خوری خوبی دارد، می‌تواند در بعضی نقاط با گذشت زمان انعطاف‌پذیر باشد و در نتیجه به مرور ابزارها و مهره‌هایی که در کابینت استفاده شده‌اند، شل می‌شوند. اما ملامینه (نئوپان) در مدت زمان بیشتری می‌تواند حالت اولیه خودش را در محل لولاها و پیچ‌ها حفظ کند.

ورق ملامینه چیست و چه تفاوتی با ورق MDF دارد؟پیشنهادات

قیمت روز کابینت مورد علاقه‌تان را از بهترین کابینت سازهای شهرتان بگیرید

6. مقاومت فشاری و خمشی

این ویژگی همان‌طور که از تیتر پیداست، مربوط به استقامت ورق در مقابل فشار و خمش است. لازم است بگوییم که این ویژگی کاملاً مربوط به مغزی ورق است و ربطی به روکش ندارد. از طرفی چون دانسیته ورق ام دی اف بیشتر از نئوپان است انتظار می‌رود که مقاومت فشاری بیشتری هم داشته باشد.

7. مقاومت نسبت به خش شدن

چون جنس روکش هر دو نوع ورق از ملامینه است، مقاومت آن‌ها نسبت به خش شدن نسبتاً یکسان است.

8. مقاومت در برابر لکه پذیری (کمتر کثیف شدن)

منظور از لکه پذیری این است که ورق چقدر لکه‌ها را به خودش جذب می‌کند و اینکه آیا اثر لکه‌ها روی ورق باقی می‌ماند یا نه. باز هم چون جنس روکش هر دو ورق ملامینه و ام دی اف برابر است، در مقابل لکه هم واکنش برابری دارند.

ورق ملامینه چیست و چه تفاوتی با ورق MDF دارد؟پیشنهادات

قیمت دقیق کابینت را از کابینت ساز حرفه ای بگیرید. فقط کافیست درخواست خود را ثبت کنید!

9. شکل ظاهری، زیبایی، طرح و رنگ

چون روکش هر دو ورق ملامینه است، از لحاظ شکل ظاهری و زیبایی تفاوت خاصی با هم ندارند. یعنی اگر سطح مقطع ورق مشخص نباشد نمی‌شود فهمید که ورق نئوپان است یا ام دی اف (همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، فقط از سطح مقطع برش خورده مشخص است که ورق نئوپان است).

ورق نئوپان روکش دار با طرح چوب

اما چون ورق ام دی اف بسیار محبوب‌تر از نئوپان است و تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد، پس تعداد کارخانه‌های تولید کننده‌ی ام دی اف ملامینه هم بیشتر است و در نتیجه تنوع در طرح‌های آن بیشتر از نئوپان است.

ورق ملامینه چیست و چه تفاوتی با ورق MDF دارد؟پیشنهادات

قیمت روز کابینت مورد علاقه‌تان را از بهترین کابینت سازهای شهرتان بگیرید

10. قیمت ورق

قیمت ورق نئوپان تقریباً نصفِ ورق ام دی اف است. اما اگر بخواهیم هزینه کار تمام شده (مثلاً کابینت) با ورق MDF و نئوپان را مقایسه کنیم، نئوپان حدود 20% ارزان‌تر می‌شود. چون هزینه‌های برشکاری، نصب و هزینه‌های جانبی هر دو برابر است.

اگر می‌خواهید از قیمت‌های به روز انواع ورق‌ها اطلاع پیدا کنید، روی لینک زیر کلیک کنید:

قیمت به‌روز ورق ام دی اف

مشاوره رایگان سلام ساختمان

جدول جمع‌بندی مقایسه ورق MDF و ملامینه

در جدول زیر، مشخصات دو ورق ام دی اف با روکش ملامینه (اصطلاحاً ورق MDF) و نئوپان با روکش ملامینه (اصطلاحاً ورق ملامینه) را به‌صورت خلاصه مقایسه و جمع‌بندی کرده‌ایم.

ویژگی های ورقوضعیتویژگی های ورق
تراکم MDF>تراکم نئوپان ملامینه
وزن ورق ام دی اف>وزن ورق نئوپان ملامینه
مقاومت MDF نسبت به رطوبت>مقاومت ملامینه نسبت به رطوبت
مقاومت MDF نسبت به حرارت=مقاومت ملامینه نسبت به حرارت
قابلیت ابزار خوری MDF>قابلیت ابزار خوری نئوپان ملامینه
مقاومت MDF در برابر هرز شدن پیچ ها<مقاومت ملامینه در برابر هرز شدن پیچ ها
مقاومت فشاری و خمشیِ ورق MDF>مقاومت فشاری و خمشیِ ورق ملامینه
مقاومت MDF نسبت به خش=مقاومت نئوپان ملامینه نسبت به خش
لکه پذیر بودن MDF=لکه پذیر بودن ملامینه
زیبایی ورق MDF=زیبایی ورق نئوپان ملامینه
تنوع در طرح و رنگ MDF>تنوع در طرح و رنگ نئوپان ملامینه
قیمت MDF>قیمت نئوپان ملامینه

ورق ملامینه چیست و چه تفاوتی با ورق MDF دارد؟

آیا همیشه ام دی اف بهتره از نئوپان ملامینه است؟

با توجه به جدول بالا، پیشنهاد ما این است که برای کابینت آشپزخانه تا حد ممکن از نئوپان ملامینه استفاده نشود. چون رطوبت می‌تواند به شدت به مغزیِ نئوپان این ورق آسیب بزند. البته بخش‌هایی از کابینت که در معرض رطوبت نیستند، مثل کابینت‌های دیواری، این محدودیت را کمتر دارند.

ورق ملامینه چیست و چه تفاوتی با ورق MDF دارد؟پیشنهادات

قیمت دقیق کابینت را از کابینت ساز حرفه ای بگیرید. فقط کافیست درخواست خود را ثبت کنید!

اما نئوپان با رویه‌ی ملامینه در عین حال برای کمدها خیلی مناسب است. چون علاوه بر اینکه قیمت کمتری نسبت به MDF دارد، به دلیل وزن سبک‌تر آن برای درب‌های بزرگِ کمدها مناسب‌تر است و امکان هرز شدن پیچ‌ها و لولاها هم به همین دلیل کم‌تر است.

نظرات مشتریان کابینت
آقای بالین پرست
کاربلد، خلاق و باسرعت بالا
خیلی کار بلد، خلاق، منصف، با سرعت کار بالا و انسان شریف و متعهد
آقای مهدی خدارحمی
بسیار خوش قول
درود به مجموعه بسیار محترم سلام ساختمان. آقای رشید، مردی بسیار خلاق و ایده پرداز و شدیداً خوش قول هستند. درود بر ایشون.
آقای سبحان کریمی افشار
منظم و سروقت
منظم، سروقت به موقع شروع کردن و‌ تحویل دادن. پایان کار همونجوری به سلیقه و طرح مدنظر خودمون بود
آقای محمودی
خلاق و با دقت در تاریخ
بسیار خلاق در ارائه مشاوره و دقت کافی در تاریخ و حتی زمان تحویل کار نهایی. با خیال راحت کار رو به آقای کاشی پزان بسپرید
آقای عظیمی
باحوصله، خوش قول و منصف
با حوصله، خوش قول، منصف، اهمیت به نظافت محیط کار و خوشرو
آقای خسرو حاجی احمدی
بسیار متین و دلسوز
با تشکر از پیگیری های سلام ساختمان، آقای دهقانی از لحاظ اخلاقی بسیار عالی و متین و دلسوز کار هستند و از لحاظ حرفه ای هم در نهایت دقت و وسواس کار می کنند . بنده که از کار و اخلاق ایشان بسیار راضی بودم . خدا خیرشان بدهد.
تا کنون بیش از 4000 نفر پروژه خود را در «سلام ساختمان» اجرا کرده اند.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

سوالات متداول

چطور ثبت درخواست کنیم؟
روی لینک زیر کلیک کرده و برای دریافت مشاوره رایگان ثبت نام کنید:
ثبت درخواست کابینت، کمد و دکورهای چوبی
سلام ساختمان چیست؟
سامانه لاوان ماندگار ساختمان، با نام اختصاری سلام ساختمان، یک شرکت عضو پارک علم و فناری است، که در حوزه دکوراسیون داخلی چوبی مثل اجرای کابینت و کمد فعال است.
تا به حال بیش از 4000 پروژه کابینت و کمد در سلام ساختمان اجرا شده است.
سلام ساختمان چه مزیتی دارد؟
برخی از ویژگی‌های سلام ساختمان که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت پروژه‌ی خود را اجرا کنید، عبارت است از:
  • مشاوره تخصصی رایگان
  • معرفی یک یا 2 کابینت ساز ارزیابی شده در شهر شما
  • ضمانت قیمت
  • ضمانت پیش پرداخت
  • ضمانت پروژه


از زمان ثبت نام تا زمان تماسِ مشاور، چقدر طول می کشد؟
اگر در شهرهای محدوده‌ی سلام ساختمان باشید (تهران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، کرمان، خوزستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، قم، مازندران)، کمتر از 12 ساعت کاری طول میکشد تا مشاور سلام ساختمان با شما تماس بگیرد.

مشاوره ی سلام ساختمان رایگان است؟
بله، مشاوره در سلام ساختمان رایگان است. در سلام ساختمان دو نوع مشاوره داریم:
  • مشاوره با پشتیبانان سلام ساختمان که بعد از ثبت نام شما در سایت صورت می‌گیرد.
  • مشاوره‌ی مستقیم با کابینت‌سازی که برای اجرای کار به شما معرفی شده‌است.
هر دوی این‌ها رایگان است.
بازدید حضوری در سلام ساختمان رایگان است؟
                      بله بازدید حضوری از پروژه ها بصورت رایگان انجام می‌شود.
                  آیا سلام ساختمان طراحی هم انجام می‌دهد؟
بله. ما می‌توانیم کابینت‌سازهایی به شما معرفی کنیم که به صورت حرفه ای طراحی انجام می‌دهند. فقط کافیست به پشتیبان خود اطلاع دهید که نیاز به طراحی دارید.
آیا طراحی در سلام ساختمان رایگان است؟
اگر پروژه خود را با کابینت سازی که برای شما طراحی کرده است اجرا کنید، طراحی به عنوان تخفیف پروژه خواهد بود و برای شما رایگان است. اما اگر بعد از انجام طراحی به این نتیجه رسیدید که مایل نیستید با همان کابینت ساز پروژه‌ی خود را اجرا کنید، هزینه طراحی از شما دریافت می‌شود.
نوشته شده توسط: سهیلا   معاونی
سهیلا هستم، سرپرست بخش محتوای سلام ساختمان. از سال 1398 در زمینه محتوا مشغول به فعالیت هستم.

ما درخدمتیم! از اینجا درخواست بدین تا با شما تماس بگیریم

نظرات کاربران

نظرات کاربران
اشتراک در
اطلاع از
guest
41 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فروغ
فروغ
25 آذر 1401 12:41

مقاله فوق العاده ای بود.
من تردید داشتم کمد چهار طبقه قفل دار از جنس نئوپان ملامینه بخرم که توضیح دادید اوکی هست.

متشکرم.

م . ک
م . ک
16 آذر 1401 05:43

مطالبتون بسیار مفید و کاربردیه ممنون

محمدی
محمدی
01 شهریور 1401 08:35

بسیار عالی و کاربردی
متشکرم

هدی .ج
هدی .ج
10 مرداد 1401 15:23

سلام ممنونم ازتوضیحاتتون.
برای میز و صندلی مثلا میز تحریر یا خیاطی ، ام دی اف بهتره یا نئوپان ؟؟؟

محمد
محمد
03 تیر 1401 12:49

سلام من سوالم اینه که برای اکواریم ام دی اف بزنم یا ملامینه از نظر مقامت وعمر بالا البته با آهن کشی داخلش

Feri
Feri
05 فروردین 1402 14:09
پاسخ به  محمد

هیچکدوم. برای آکواریوم جفتش اشتباهه

فریبا
فریبا
08 اردیبهشت 1401 10:44

عالی

حامی
حامی
17 اسفند 1400 17:00

متشکرم بابت توضیحات کامل و کاربردی که ارائه دادید.
واقعاً استفاده بهینه کردیم.
درود بر شما
مخلّص.

علی
علی
19 بهمن 1400 17:59

خیلی ممنون بابد توضیحات کامل و روتینتون🌹
یه سوال داشتم، خواستم بدونم برای میز کامپیوتر با ابعاد بزرگ که فضای کار زیادی داشته باشه ، ظاهرش هم خوبه باشه و وزن زیادی هم تحمل کنه، جنس ملامینه بهتره یا MDF، جفتش هم با روکش ثابت ملامینه …؟

(میز کامپیوتر هیراد مدل R103)

وحید
وحید
27 دی 1400 14:34

سلام ،توضیحات بسیار عالی و کاربردی .

مریم
مریم
21 دی 1400 01:24

سلام خیلی ممنون از توضیحاتتون، در تصمیم گیری خیلی بم کمک کرد. الان میتونم از ملامینه برای کمدهام استفاده کنم که در هزینه ها سرفه جویی بشه.

سید محمد رضا جعفری
سید محمد رضا جعفری
27 مهر 1402 09:13
پاسخ به  مریم

ملامین ک روکش هست هر دو هم استفاده شده چه روی ام دی آف چه روی نیوپان پس ل نظرم با دقت متن رو مشاهده نکردید

گمنام
گمنام
26 شهریور 1400 15:44

سلام. برای تختخواب mdfهایگلاس باشه بهتره یا ملامینه؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
03 مهر 1400 21:11
پاسخ به  گمنام

با سلام
اگر زیبایی بخواهید هایگلاس کار کنید.
اگر قیمت کمتر نئوپان روکش ملامینه.
ام دی اف و نئوپان روکش ملامبنه خیلی زیاد از نظر کیفی فرق نمیکنند برای تخت.

زهرا
زهرا
24 شهریور 1400 22:56

سلام . سپاسگزارم از زحمات شما . انشاءالله همیشه سلامت باشید .

arezoo
arezoo
22 شهریور 1400 10:49

عالی توضیح دادین بسیار ممنونمممممم

فاطمه
فاطمه
21 شهریور 1400 15:44

مقاله تون بهترین مقاله ای بود که در این زمینه خوندم
حالا اگه ما توی خونه وسایل چوبی داریم که به گفته فردشنده در چندین سال گذشته ام دی اف کار کرده نه نئوپان
حالا ما از ظاهرش چطوری بفهمیم واقعا مغزیش ام دی اف کار شده ؟

چون واقعا روکشها ی ام دی اف و نئوپان همونطور که سما هم ذکر فرمودید عین همند و نمیشه تشخیص داد

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
03 مهر 1400 21:07
پاسخ به  فاطمه

با سلام
از محل اتصالات و محل هایی ک نوار نخورده میشه فهمید مغزی جنس چیه..
اگه هیچ جایی پیدا نکردین کافیه یک درب داشته باشین، محل نصب لولا رو روی درب ملاحظه کنید. روی درب جای لولا در اومده داخل حفره رو نگاه کنین مغژی دیده میشه.

فاطمه
فاطمه
06 شهریور 1400 16:41

سلام وقتتون بخیر.ببخشید برای کتابخانه نئوپان خوبه؟یا ب دلیل وزن کتابها mdf باشه بهتره؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
08 شهریور 1400 22:55
پاسخ به  فاطمه

با سلام
نئوپان روکش ملامینه کاملا کفایت میکنه ولی باید در تقسیم بندی دقت کنیم که خیلی دهانه ها طولانی نباشه. چون اونطوری نه mdf نه هیچ متریال دیگه ای نمیتونه افت نداشته باشه.

سارا صالحی
سارا صالحی
04 شهریور 1400 18:17

سلام ممنون از مقاله خوبتون…
ما ب زودی قراره کابینت بزنیم خونه جدیدمونو من ورقی ک از لحاظ زیبایی مدنظرم شده ملامینه ارتا هست خود کابینت ساز بهمون گفته ک از این جنس برای داخل کابینت استفاده میشه و برای در کابینت مناسب نیست من خیلی دچار دوگانگی شدم از ظاهرش بسیار خوشم اومده ولی از لحاظ جنسی تایید نشده توسط کابینت ساز

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
08 شهریور 1400 22:52
پاسخ به  سارا صالحی

با سلام
آرتا چه کدی؟ و چه رنگی؟
ولی اگه از سلامت متخصص مطمئن هستین و آدم موجهی هستند که انشالله هستند، بهتره از تجربه ی ایشون بهره ببرید.

سمیه
سمیه
13 اردیبهشت 1400 19:17

سلام برای کمد و تخت بچه ملامینه خوبه؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
15 اردیبهشت 1400 10:49
پاسخ به  سمیه

با سلام
بله بهترینه..

سنسی
سنسی
20 اسفند 1399 03:34

بسیار عالی

Arash
Arash
06 اسفند 1399 01:49

سلام توضیحات عالی بود اگه بخوای تخت بخری ملامینه بهتره یا ام دی اف؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
10 اسفند 1399 09:01
پاسخ به  Arash

با سلام
ملامینه به لحاظ قیمت
ام دی اف به لحاظ استحکام بیشتر

محمد
محمد
15 بهمن 1399 20:17

سلام ممنون از مطالب خوبتون
برا تخت دو طبقه از کدام یک استفاده بشه بهتره؟
حداکثر وزنی که میتونند تحمل کنند چقدر است؟

مهناز
مهناز
12 بهمن 1399 11:43

سلام
بنظ شما برای جایگاه سفره عقد
ام دی اف استفاده کنم یا نئوپان
اسفنج های گل آرایی یکم رطوبت دارند ولی زیرشون چیز میزام اما آیا یا یه کهنه نمی هر روز پاک بشه خراب میشه؟
آیا الان همه آشپزخونه ها کابینتاشون ام دی افه؟

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
15 بهمن 1399 17:38
پاسخ به  مهناز

با سیلام
فرقی نمیکنه
اگه اجازه ندید رطوبت به محل برش ورق برسه مشکلی نداره.

الهام
الهام
22 دی 1399 15:50

سلام ما در حال خریدن سرویس خواب هستیم. امامتاسفانه انقدر جنس ها متفاوت و عجیب هستن که نمیددنیم به چی اعتماد کنیم.به مقاومت ام دی اف یا نیوپان. مثلا سرویس خواب سناچوب خیلی پیشنهاد به استحکامش دادن ولی چون نیوپان دو دلیم.از طرفی هم قیمت نیوپانی که باید کمتر باشه بیشتره چون مارک سناچوب داره

محمد عسگری
محمد عسگری
06 دی 1399 16:59

با سلام و تشکر از مقاله بسیار خوبتون.
برای تخت های تاشوی کمجا،دیواری، نئوپان استفاده بشه ،مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون میشم جواب بدید

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
07 دی 1399 09:38
پاسخ به  محمد عسگری

با سلام
خیر مشکلی پیش نمیاد. ولی حتماً باید برای بدنه تختش از ورق دوبل استفاده شود.

حسن
حسن
25 آذر 1399 16:34

با سلام. تجربه بنده.کار من طوری هستش،حداقل در سال ،دو سری کابینت و کمد دیواری میدم کابینت ساز،نصب بکنه، در عرض ده سال کابینت سازی ندیدم که حرفش با عملش یکی باشه،بدون قرداد کار کردیم، جنسش کم کاری کرد،قرداداما بستیم دستمون به جایی بند نشد.خلاصه.تنها شغلی است که وقتی میخوام باهاشون کار بکنم،اولش نذری میدم،خیرات میدم تا شاید کارم راحت بشه.ولی هر سال بدتر از سال دیگه.ممنون از مطالب خوبتون.سپاس.از تبریز.

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
16 دی 1399 09:21
پاسخ به  حسن

با سلام
برای همکاری مستمر در خدمتتون هستیم.

ابوالفضل
ابوالفضل
01 آذر 1399 13:37

توضیحات بسیار جامع و مفیدی بود.
خیلی ممنون.

علی 09019797354
علی 09019797354
15 آبان 1399 23:29

سلام وقت بخیر.
چطور میتوانم ازشما ورق ام دی اف خرید کنم. با تشکر

پشتیبانی سلام ساختمان
پشتیبانی سلام ساختمان
17 آبان 1399 08:10
پاسخ به  علی 09019797354

با سلام خدمت شما
در حال حاضر همیچن امکانی رو نداریم و در حوزه فروش ورق فعالیت نداریم.

ازاده
ازاده
09 شهریور 1399 18:11

بسیار عالی و کاربردی و علمی و به جا

علیرضا طبسی
علیرضا طبسی
17 تیر 1399 09:31

سلام وقت بخیر
تشکر بابت این مقاله عالی
فقط یک سوال اینکه چطور میشه که مقاومت MDF در برابر شل شدن پیج ها نسبت به نئوپان ملامینه کمتر باشه در صورتی که استحکام MDF و چگالی اون بیشتر از نئوپان است؟

salamsakhteman
salamsakhteman
21 تیر 1399 08:31
پاسخ به  علیرضا طبسی

با سلام
ام دی اف دارای چگالی بیشتری نسبت به ملامین است چون متریال داخلی آن است و با رزین به یکدیگر چسبیده است، بنابراین دارای تراکم بالاتری است. وقتی یک پیچ وارد ام دی اف میشود برای خود فضایی را باز میکند در هنگام باز شدن پیچ فضای به وجود آمده به دلیل تراکم بالایی متریال خالی می ماند وقتی برای بار دوم یا چندم پیچ دوباره در آن محل بسته می شود درگیری رزوه های پیچ با متریال ام دی اف به مرور کم و کمتر می گردد بنابراین استحکام اتصال پیچ کم و کمتر شده و مشکلی که در مقاله عرض کرده بودیم به وجود می آید حالا این اتفاق در ملامینه به دلیل تراکم کمتر متریال و جنس شبیه به خورده چوب های نئوپان کمتر اتفاق می افتد و هنگام باز شدن بخشی از نئوپان های اطراف حفره پیچ حفره را پر کرده همگام بسته شدن دوم و چندم مقدار درگیری بیشتری بین رزوه پیچ و نسبت به ام دی اف به وجود می آید بنابراین تکرار بسته شدن در نئوپان احتمال استحکام بیشتری را خواهد داشت اگر دقت بفرمایید هر جا که پیچ ام دی اف روی متریال ام دی اف بسته می شود در بهترین متریال ها هم بعضاً ترکهای در ضخامت ام دی اف مشاهده میگردد. این ترک ها دلایل زیادی دارد که برخی از آنها به رعایت یکسری اصول توسط نجار برمیگردد و بعضی به خاطر کیفیت ام دی اف دره آل تراکم بالای ام دی اف باعث دفرمه شدن مغز ام دی اف در هنگام پیچکاری می‌گردد. امیدوارم توانسته باشیم سؤالتان را پاسخ دهیم.